Všichni z cesty!

Přijíždí Škoda Fabia RS Rally2. Nový závodní vůz z Mladé Boleslavi vychází ze čtvrté generace vozu Škoda Fabia a jde ve stopách nejúspěšnějšího vozu kategorie Rally2 posledních let. Škoda Motorsport pro nový vůz vyvinula nový motor, dále vylepšila ovládání, pohonné ústrojí a elektroniku a v neposlední řadě znovu zvýšila bezpečnost jezdců a spolujezdců.

Nová Škoda Fabia RS Rally2 je zcela nově vyvinutý závodní vůz kategorie Rally2 a těží z nejlepší aerodynamiky ve své třídě a vysoké tuhosti karoserie sériového modelu. Kromě vylepšeného pohonného ústrojí, elektroniky, bezpečnosti a ovládání vozu vyvinuli odborníci ze Škoda Motorsport také nový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l, který vychází z rodiny benzínových TSI motorů EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Úzké propojení se sportovními sériovými vozy RS dokazuje nový odstín lakování Škoda Motorsport zelená Mamba, který navazuje na modely Octavia RS a Enyaq Coupé RS iV.

Úspěšně dokončený náročný testovací program

Při přípravě nového vozu Škoda Fabia RS Rally2 na první soutěžní jízdy absolvoval tým Škoda Motorsport rozsáhlý testovací program na asfaltu, šotolině a sněhu, který trval téměř rok. Od léta 2021 probíhaly testovací jízdy v České republice, Francii, Itálii, Chorvatsku, Německu, Belgii a Španělsku a také v extrémních zimních podmínkách na severu Finska.

Nově vyvinutý motor, převodovka a pohon všech kol

Škoda Motorsport vyvinula pro Fabia RS Rally2 nový motor. Pohonná jednotka prošla těmi nejnáročnějšími testy a díky tomu mohla být dobře optimalizována. Přeplňovaný motor o objemu 1,6 litru ve voze Fabia RS Rally2 vychází z motoru 2.0 TSI z rodiny benzínových TSI motorů EA888, které jsou mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Motor má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím sekvenční pětistupňové převodovky a dvou diferenciálů.

Sekvenční pětistupňová převodovka, speciálně navržená pro nasazení v rally, umožňuje jezdci měnit rychlostní stupně v řádu několika milisekund pomocí řadicí páky bez použití spojky. Fabia RS Rally2 má sice manuální spojku, ale ta se používá pouze při rozjezdu, parkování nebo pomalé jízdě. Pro co nejlepší zrychlení na úzkých a klikatých rychlostních zkouškách má Fabia RS Rally2 relativně krátké převodové poměry. I tak ale dosahuje dostatečné maximální rychlosti 200 km/h.

Koncepce pohonu modelu Fabia RS Rally2 se od standardního modelu Fabia výrazně liší a to nejen pohonem všech kol. Technické předpisy FIA například zakazují jakoukoliv elektronickou asistenci pro zlepšení trakce. U pohonu všech kol jsou povoleny pouze mechanické uzávěrky diferenciálů na přední a zadní nápravě, použití mezinápravových diferenciálů s uzávěrkou je zakázáno. Novinkou je hydraulicky ovládaná mezinápravová spojka, která přichází ke slovu při zatažení ruční brzdy. Toto řešení je v rally běžně používáno pro rychlejší nasměrování vozu do zatáčky. Na obou nápravách jsou použity vzpěry MacPherson, které lépe snášejí extrémní zatížení.

Hlavní technické prvky nového závodního vozu

Rozdílné brzdové kotouče pro rychlostní zkoušky na asfaltu a šotolině

Brzdové kotouče vozu Fabia RS Rally2 se při ostrém brzdění v závodním tempu snadno zahřejí na více než 700 °C. Proto mají vnitřní ventilaci a kromě toho byl vyvinut systém chlazení brzd, který byl optimalizován pro asfalt i šotolinu. Vůz také používá odlišné brzdové kotouče pro rychlostní zkoušky na asfaltu a na šotolině. Brzdové kotouče na asfalt mají průměr 355 mm vpředu a 300 mm vzadu. Brzdy pro použití na šotolině mají vpředu i vzadu průměr 300 mm.

Speciální palivová nádrž na 100% udržitelný benzín nebo fosilní palivo

Fabia RS Rally2 má speciální palivovou nádrž podle předpisů Mezinárodní automobilové federace FIA. Nádrž je vyrobena z nárazuvzdorné pryže a má objem 82,5 l. Kromě toho je naplněna speciální pěnou, která zabraňuje úniku benzínu. Nádrž je ve spodní části chráněna krytem z karbon- kevlarového kompozitu a absorpční vrstvou. Benzín používaný při FIA Mistrovství světa v rallye (WRC) v sezóně 2022 je stoprocentně udržitelný a je založen na moderních surovinách a vysoce čistých obnovitelných složkách.

Posádku chrání 35,8 metrů ocelových trubek

Pro nový vůz Fabia RS Rally2 vyvinuli inženýři Škoda Motorsport ochrannou klec, která se skládá z celkem 35,8 metru trubek vyrobených z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli. Ochranná klec se přivaří k podvozku ještě během stavby karoserie a teprve poté se k ní připevní boční panely a střecha. Hlavním cílem tohoto postupu je vyšší přesnost, lepší spojení trubek s karoserií a lepší přizpůsobení trubek karoserii. Vzhledem k tomu, že sestavování probíhá ručně, jsou odchylky velmi malé.

Speciální závodní podvozek a delší životnost komponent

Také podvozek vozu Fabia RS Rally2 je důsledně navržen tak, aby splňoval vysoké nároky rally sportu. Škoda Motorsport využila své zkušenosti s úspěšným předchozím modelem. U modelu Fabia RS Rally2 byl prodloužen zdvih tlumičů. Zavěšení náprav MacPherson je také pevnější. Snížilo se tření v tlumičích. Na základě většího rozvoru navrhli konstruktéři novou kinematiku podvozku a zvýšili odolnost komponent. Zlepšila se rovněž funkčnost diferenciálu a zvýšila se účinnost převodovky při řazení.

Snadné ovládání pomocí dotykového displeje a tlačítek na volantu

Fabia RS Rally2 je vybavena zvětšeným hlavním displejem, na kterém lze přehrávat i videa, a který umožňuje intuitivní ovládání během rally. V interiéru se nachází také nový centrální ovládací panel s dotykovou obrazovkou a integrovaným ovládáním interkomu. Jezdec má přístup k mnoha funkcím přímo pomocí tlačítek na volantu. Startovací tlačítko je umístěno také na volantu, odkud na něj řidič rychle dosáhne, pokud náhodou motor zhasne.

Lépe rozložená hmotnost díky širší karoserii a delšímu rozvoru náprav

Podvozek odvozený od současného sériového modelu Fabia umožnil inženýrům dále zlepšit jízdní vlastnosti závodního speciálu. Fabia RS Rally2 těží zejména z delšího rozvoru čtvrté generace modelu Fabia. Díky němu je vůz o něco klidnější a záď stabilnější. V porovnání s vozem Škoda Fabia Rally2 došlo ke změně umístění palivové nádrže. V motorovém prostoru tak mohli inženýři využít větší prostor mezi podélnými nosníky.

Design a aerodynamika

Lepší ochrana pro jezdce i navigátora

Při vývoji nového vozu Škoda Fabia RS Rally2 hrála rozhodující roli bezpečnost. Důraz byl kladen zejména na další snížení nebezpečí pro posádku v případě bočního nárazu. Škoda Motorsport dokázala pro své zákazníky učinit nový soutěžní vůz ještě bezpečnějším. Na bezpečnosti vozu se podílí mnoho různých součástí.

Bezpečnostní rám z vysokopevnostní chrom-molybdenové oceli

Při konstruování nového modelu vycházeli inženýři Škoda Motorsport z analýz dřívějších nehod v rally. Bezpečnostní rám nového vozu Fabia RS Rally2 se skládá z podélných, příčných a diagonálních trubek v místě dveří, pod střechou vozu, kolem čelního skla a za sedadly. Rozměry a materiál bezpečnostního rámu jsou definovány technickými předpisy Mezinárodní automobilové federace. Škoda Motorsport s novým vozem Fabia pro rally tyto požadavky výrazně překračuje.

Ochrana z uhlíkových vláken, kevlaru a pěny absorbující energii

V případě nehody rallyového speciálu hrozí posádce největší nebezpečí především při bočním nárazu. Proto má Fabia RS Rally2 mezi vnějším pláštěm dveří a interiérem strukturu pohlcující energii složenou z absorpční pěny a dveřních panelů kombinujících pět vrstev uhlíkového kompozitu 280 a jednu vrstvu kevlaru 300. Kevlarová vrstva je nejblíže posádce, aby v případě nehody chránila před případnými ostrými úlomky uhlíkových kompozitů.

Automatický hasicí systém na palubě

Boční okna nového rallyového vozu Škoda Motorsport jsou vyrobena z polykarbonátu a v souladu s předpisy FIA je lze snadno odstranit. Bezpečnostní výbava obsahuje navíc protipožární systém, který se skládá z automatického hasicího systému s tryskami v kokpitu a motorovém prostoru a ručního hasicího přístroje v prostoru nohou navigátora. V případě nouze jej lze aktivovat i zvenčí.

Škoda Fabia patří k nejúspěšnějším rally vozům na světě: v letech 2015 až 2022 dominovala rallyová verze oblíbeného malého českého vozu v kategorii WRC2 po celém světě pod jmény Fabia Rally2 a Fabia Rally2 evo. S více než 450 postavenými exempláři Škoda Motorsport dosáhla do dubna 2022 1 710 vítězství, včetně čtyř triumfů na legendární Rallye Monte Carlo. Škoda Motorsport a její zákaznické týmy posbíraly celkem dvanáct titulů mistra světa v kategoriích jezdců nebo týmů. Rallyové speciály na bázi třetí generace modelu Fabia tak výrazně překonaly své předchůdce Fabia S2000 a Fabia WR. Škoda Fabia RS Rally2 na bázi čtvrté generace vozu Fabia tak má na co navazovat.