Nový depozitář Škoda Muzea s 23 historickými vozy čekajícími na renovaci se otevírá veřejnosti
Škoda Muzeum otevírá nový depozitář v historické hale
Mladá Boleslav, 27. listopadu 2025 – Škoda Muzeum zpřístupňuje veřejnosti svůj nový depozitář s historickými vozy. Celkem 23 exemplářů primárně v nálezovém stavu je k vidění v unikátních prostorách původní tovární haly v závodě v Mladé Boleslavi, postavené v roce 1906. Půlhodinové prohlídky probíhají v doprovodu průvodce a rezervují se dopředu.
Pohled za oponu Škoda Muzea
V prostorách historické tovární haly, v níž od roku 1907 byla zřízena kovárna, Škoda Muzeum od 1. prosince 2025 otvírá veřejnosti svůj nový depozitář historických vozů. Z 23 vystavených exponátů je velká většina v nálezovém stavu, tak jak se po desítkách let vozy objevily v různých zapomenutých koutech či stodolách a byly získány do sbírek muzea. „V rámci letošních oslav 130 let od položení základů automobilky Škoda návštěvníkům našeho muzea zpřístupňujeme nové atraktivní výstavní prostory. Více než dvacítka historických vozů sahá až k samotným kořenům výroby automobilů v Mladé Boleslavi, jejich původní stav pak na návštěvníky dýchne originálním kouzlem a patinou,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea.
K jedinečnému návštěvnickému zážitku přispívá umístění nové expozice do prostor, které samy o sobě psaly historii. Tovární hala s dnešním označením V4 byla postavena roku 1906 a od roku 1907 využívána jako kovárna v rámci výrazného rozšíření a modernizace výroby vozů Laurin & Klement. V této budově byl vedle klasických kovadlin a pece umístěn velký buchar umožňující hromadnou výrobu velkých kovových součástí a také brzda motorů, na níž se měřil výkon a chování pohonné jednotky před tím, než se montovala do podvozku.
Spící krása: Cenné vozy čekající na renovaci
Celkem 23 historických automobilů v nálezovém stavu, popř. ve stavu po částečné renovaci, je prezentováno atraktivním muzejním konceptem „garážového stylu“. Důraz, který je kladen na historickou hodnotu vystavených vozů, je díky tomu umocněn i charakterem budovy a výstavního prostoru. U každého exempláře je jeho stručný popis, bližší detaily pak návštěvník získá naskenováním QR kódu. Podobně jako v hlavní expozici muzea se i v nového depozitáři počítá s určitou obměnou vystavených vozů. Půlhodinová prohlídka probíhá vždy v doprovodu průvodce Škoda Muzea a je nutné si ji předem rezervovat. Do konce letošního roku je zdarma, následně bude zpoplatněna formou stokorunového příplatku k jakémukoliv typu vstupenky do Škoda Muzea. Zpřístupnění depozitáře je součástí většího plánu, jímž se chce Škoda Muzeum dále otevřít veřejnosti a fanouškům automobilové historie. V roce 2026 automobilka naváže druhým krokem v podobě haly, v níž budou moc návštěvníci obdivovat prototypy, designové studie a koncepty od 50. let minulého století do současnosti.
Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi provází návštěvníky 130 lety historie společnosti, od nejranějších vozidel Laurin & Klement až po současné modely či designové studie. Muzeum bylo otevřeno v roce 1995 v původních továrních halách a v roce 2012 prošlo kompletní rekonstrukcí, při které byla historická autenticita spojena s moderními výstavními technikami. Na ploše 1 800 m² představuje kolem 360 exponátů, včetně sériových vozů, prototypů, rallye vozů, motocyklů, a dokonce i jízdního kola Slavia z roku 1899, nejstaršího exponátu v kolekci. Návštěvu muzea je také možné kombinovat s prohlídkou výrobního závodu Škoda v Mladé Boleslavi, případně závodu ve Vrchlabí či Kvasinách, stejně jako s výletem do Rodného domu Ferdinanda Porsche v Liberci-Vratislavicích.
Profily vozů v novém depozitáři
L&K Sd (1913)
Vůz vyrobený v říjnu 1913 pro zastoupení L&K v Petrohradu byl do sbírek zakoupen v polovině 60. let od českého sběratele. Stal se tehdy jedním z prvních exponátů nově vznikajícího Škoda Muzea.
L&K 210 (1924)
Automobil z konce roku 1924 vyrobený pro Ministerstvo národní obrany má karoserii phaeton a do sbírek Škoda Muzea se dostal v roce 1971. Je jedním z 324 kusů této modelové řady vyrobených v různých provedeních – phaeton, limuzína nebo coupé.
L&K 105 (1924)
Jeden z posledních typů vyrobených pod značkou Laurin & Klement opustil továrnu v Mladé Boleslavi na podzim roku 1924, a to s kombinovanou karoserií. Později byl přestavěn na nákladní vůz a součástí sbírky Škoda Muzea je od roku 1975.
L&K Škoda 120 (1926) sanita
Pro zákazníka z Rabí v šumavském podhůří byl tento automobil s nákladní valníkovou karoserií vyroben v roce 1926. V pozdějších letech došlo k přestavbě na sanitní vůz a jako takový jej v roce 1995 Škoda Muzeum získalo do svého depozitáře.
L&K Škoda 150 (1927)
Jedná se o jeden z posledních vyrobených vozů z celkového počtu pouhých 52 kusů. Továrnu v Mladé Boleslavi opustil tento automobil s karoserií phaeton na podzim 1927 a následně sloužil zákazníkovi panu Ladislavu Sýkorovi z Košic. Do sbírky Škoda Muzea se dostal v roce 1968.
L&K Škoda 110 (1927)
Tento konkrétní exemplář pochází z roku 1927, kdy byl vyroben s otevřenou karoserií a dodán značkové prodejně R.J.Starý v Uherském Hradišti. Pro natáčení filmu Dědeček automobil podle knihy Adolfa Branalda byl v polovině 50. let přestavěn do podoby závodního speciálu.
L&K Škoda 110 Coupé (1928)
Vůz opustil továrnu v Mladé Boleslavi v roce 1928 se sportovní otevřenou karoserií pro zákazníka v Českém Krumlově, avšak v polovině 30. let byl jihlavskou karosárnou přestavěn na Coupé. Ve sbírce Škoda Muzea figuruje od roku 1973.
Škoda 4R (1928)
Automobil pochází z první série a vznikl v prosinci 1928 jako limuzína s karoserií, která měla šest oken. Prvním majitelem se stal pan F. V. Steinreich z Prahy a v pozdějších letech byl vůz přestavěn na užitkový s nákladní plošinou. Ve sbírkách Škoda Muzea od roku 1975.
Škoda 6R (1929)
Tento exemplář byl vyroben v březnu 1929 pro Středomoravskou elektrárnu v Přerově. Součástí sbírky Škoda Muzea se stal v roce 1968, a je ve stavu částečné renovace, takže je patrná dřevěná kostra karoserie pokrytá plechovými panely.
Škoda 6R (1929)
Automobil vyrobený v březnu 1929 původně jako limuzína pro pana M. J. Wintera z Prahy prošel v pozdějších letech úpravou na hasičský vůz a sloužil v obci Dobřív u Rokycan. Do sbírky Škoda Muzea byl pořízen v roce 1970.
Škoda 860 (1930)
Vůz v provedení limuzína vyrobila automobilka Škoda v roce 1930 a vůz užíval Dr. Bouček z Prahy, později Společnost pro zpeněžení lihu. Během druhé světové války se vůz dočkal úpravy na pohon dřevoplynem, později do něj dokonce majitel zabudoval i motor jiné značky. Škoda Muzeum jej získalo v roce 1968.
Škoda 422 (1931)
Brány mladoboleslavské automobilky opustil tento vůz s uzavřenou karoserií typu sedan v březnu 1931 a o dva měsíce později si jej převzala firma Bratří Kabrielové z Mlčechvost. Sbírku Škoda Muzea obohatil v roce 1993.
Škoda 430 Cabriolet (1930)
Exemplář s otevřenou karoserií pochází z ledna 1930 a v červnu 1932 byl překarosován na verzi Cabriolet. Následně si ho zakoupil první zákazník z Liberce – Doubí. Škoda Muzeum jej ve výjimečném původním udržovaném stavu získalo v roce 1973.
Škoda 860 (1933)
Vůz s karoserií limuzína byl vyroben v březnu 1933 a sloužil jako výstavní exemplář v několika prodejních zastoupení automobilky. Do depozitáře Škoda Muzea se dostal v roce 2004.
Škoda 215 (1933)
Prototyp městského miniauta, které se nedočkalo sériové produkce, pochází z roku 1933. O dva roky později byl po zkouškách prodán jako ojetý, přičemž prvním majitelem se stal úředník automobilky pan Krešl. Ve sbírce Škoda Muzea je od roku 1969.
Škoda Popular Sport Coupé (1934)
Automobil pochází ze série pouhých pěti aerodynamických kupé s hliníkovou karoserií, určených pro sportovní a propagační účely. Tento exemplář byl do sbírky Škoda Muzea pořízen teprve v polovině roku 2024 ve stavu „stodolního nálezu“.
Škoda Popular Tudor Special (1936)
Z velmi malé série 12 kupé a 11 dvoudveřových sedanů pochází tento vůz, jehož prvním majitelem se stal v roce 1936 Antonín Grác ze Zlína. V nálezovém stavu byl tento historicky výjimečný automobil zakoupen do sbírky Škoda Muzea v roce 1969.
Škoda Popular Monte Carlo (1936)
Vůz ze speciální limitované edice 70 kusů sjel z výrobní linky v říjnu 1936 a automobilka jej prezentovala na svém stánku na pražské Automobilové výstavě. Jeho prvním majitelem se stal rada Hypobanky pan Petr Polák. Ve sbírkách Škoda Muzea figuruje od roku 2018.
Škoda Rapid II (1937)
Tento automobil byl vyroben v roce 1937 s karoserií Cabriolet a první zákazník pan Pánek z Prahy si ho převzal v červnu 1939. Součástí sbírky Škoda Muzeu je od roku 1973.
Škoda 104/II (1937)
Vůz ve stavu probíhající renovace se do majetku Škoda Muzea dostal v roce 2022. Původně byl vyroben pro pražskou společnost pro zpracování masa Zemka.
Škoda Favorit 2000 OHV (1938)
Exemplář dochovaný v původním nerenovovaném stavu se stal jedním z prvních vozů vybavených motorem OHV a v automobilce sloužil pro testování. Později byl jako ojetý vůz odprodán a v roce 1973 se stal součástí sbírky Škoda Muzea.
Škoda Rapid OHV (1939)
Tento konkrétní vůz si v červnu 1939 převzal pan Kryštof z Mladé Boleslavi. Jednalo se o jeden z 1783 vyrobených kusů vybavených větším motorem o objemu 1564 cm³ s ventilovým rozvodem OHV. V depozitáři Škoda Muzea je tento kus od roku 1976.
Škoda Superb (1936)
Prvním majitelem luxusní šestisedadlové limuzíny Škoda Superb byla stavební firma Ing. O. Podhájský z Prahy, v roce 2010 se stala součástí sbírky Škoda Muzea. Rozsáhlá renovace byla dokončena v roce 2020.