Tato stránka je doplňkovou stránkou úvodní stránky. Klepnutím na tlačítko se vrátíte zpět.

Předsudky a fakta – Baterie a nabíjení

Nabíjecích stanic je málo.

Počet veřejných nabíjecích stanic je nižší než počet čerpacích stanic. Na rozdíl od tradičních benzinek však můžete elektromobil nabíjet i doma, případně během nakupování, kdy vůz zpravidla stojí bez užitku. S hledáním nabíjecích stanic vám navíc pomůže mobilní aplikace ŠKODA Connect.

Česká republika letos naplno vstoupila do elektromobilní éry. Svědčí o tom více než dva tisíce nových registrací čistých elektromobilů a desítky instalovaných dobíjecích stanic.

Jako největší prodejce elektromobilů na českém trhu považujeme za důležité, aby výstavba infrastruktury pro veřejné dobíjení i nadále držela krok s dynamickým růstem počtu elektromobilů na českých silnicích.

V sousedním Německu plánují mít do roku 2022 rychlodobíjecí stanice na čtvrtině benzinových pump, do konce roku 2024 na minimálně 50 % a do konce roku 2026 na minimálně 75 %.

Na českém trhu by v souladu se strategickými cíli Národního akčního plánu čisté mobility mělo být vybudováno 35 000 dobíjecích bodů do roku 2030. Do budoucna se musí rozšiřování infrastruktury více řídit dle budoucí poptávky, nikoliv dle aktuální potřeby.

Evropa nastupuje do trháku, Česká republika nesmí zůstat v pozadí,“ říká Bohdan Wojnar, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO za oblast řízení lidských zdrojů.

Nemůžu si elektromobil pořídit – nemám garáž, kde ho mohu nabíjet.

Pokud bydlíte například v činžovním nebo panelovém domě a nemáte možnost nechat vůz nabíjet přes noc ve vlastní garáži rodinného domu, stále máte několik možností jak nabíjení řešit.

Nové bytové projekty už s elektromobilitou počítají – buď je možnost zřídit si nabíjecí místo v podzemních garážích, nebo je parkovací místo pro nabíjení už připraveno. V městských ulicích existují například tzv. chytré nabíjecí lampy a na sídlištích zase chytré trafostanice, u kterých můžete večer zaparkovat a nechat auto přes noc nabít.

V případě, že tyto možnosti nemáte, klíčem je trocha plánování a nabíjení vozu v době, kdy ho nepotřebujete, což je právě i velký benefit elektromobility. Místo, aby auto někde jen tak stálo bez využití, nabijete ho u veřejné dobíjecí stanice. Tu zpravidla najdete na frekventovaném místě jako je parkoviště obchodního domu. Zatímco obstaráte nákup nebo zajdete do kina, vůz se nabije. Možnost je také nechat auto nabít po dobu, co jste v zaměstnání.

Češi podle statistik najedou soukromě necelých 20 kilometrů denně, obvykle do práce a zpět nebo na nákup. Jedno nabití během nákupu pak může vydržet na týden i dva takového ježdění. Stále však platí, že elektromobil nemusí být z nejrůznějších důvodů a preferencí pro každého, a proto zůstávají v nabídce i vozy se spalovacími motory.

Když parkuji na ulici a mrzne, auto se mi vybije.

Záleží na míře nabití baterie a venkovní teplotě. Zpravidla se však dá říct, že pokud je baterie plně nabitá, vůz může v nízkých venkovních teplotách zůstat stát i několik měsíců.

Nabíjení trvá moc dlouho.

Nejdéle trvá nabíjení z domácí síťové zásuvky, ovšem zde je alespoň předpoklad, že můžete nechat vůz nabíjet přes noc. Případně můžete nabíjení urychlit instalací wallboxu. Nabíjení z veřejných nabíjecích stanic zpravidla trvá kratší dobu díky vyššímu nabíjecímu výkonu. Takže se vám může auto dobít, zatímco jste na nákupu. Zároveň baterii ani nesvědčí nabíjení vždy na 100 % kapacity, postačí ji proto nabít zhruba na 80 % kapacity. To vám vystačí na řádově stovky kilometrů dojezdu a zkrátí čas nabíjení.

Nabíjení má začít při 0 % kapacity baterie a skončit při 100 %.

Časté vybíjen do 0 % kapacity baterie či nabíjení na 100 % baterii nesvědčí. Ideální je udržovat stav nabití mezi 20 a 80 %, přičemž rychlost nabíjení je v tomto rozmezí také nejrychlejší.

Když ukončím nabíjení předčasně, zničím baterii.

Časté vybíjen do 0 % kapacity baterie či nabíjení na 100 % baterii nesvědčí. Ideální je udržovat stav nabití mezi 20 a 80 %, přičemž rychlost nabíjení je v tomto rozmezí také nejrychlejší.

Časté nabíjení baterii ničí.

S častým nabíjením baterie počítáme již při návrhu vozu, je na to uzpůsobena. Po nabití baterie ani nemusíte myslet na to, abyste vůz odpojili od sítě. Proces nabíjení automaticky skončí.

Baterie dlouho nevydrží a budu muset řešit drahou výměnu.

Baterie jsou vyvíjeny tak, aby jejich životnost korespondovala s životností celého vozu. Životnost baterie závisí na mnoha faktorech. My garantujeme, že její kapacita neklesne pod 70 % po dobu minimálně 8 let nebo 160 000 km (podle toho, co nastane dříve). V případě nečekaného selhání není vždy nutné provádět nákladnou výměnu celé baterie. Zpravidla postačí výměna její části, tedy takzvaných modulů.

Baterie po konci své životnosti zatíží životní prostředí.

Služba baterie v elektromobilu je velice náročná, ale když už na to nestačí, nemusí být nutně na odpis. Dokáže ještě dlouhou řadu let sloužit v méně náročném prostředí, například pro ukládání elektrické energie v domácnosti (obzvlášť pokud používáte solární panely), v servisních centrech či továrnách. V případě, že již není použitelná ani tímto způsobem, je z 96 % recyklovatelná a my neustále pracujeme na zvyšování tohoto čísla.