Technologie, design, konektivita

ŠKODA SCALA je zcela nový model české automobilky v nižší střední třídě
ŠKODA SCALA je zcela nový model české automobilky v nižší střední třídě

ŠKODA SCALA je zcela nový model české automobilky v nižší střední třídě

24. 10. 2018

I přes kompaktní vnější rozměry nabízí novinka velkorysý prostor a variabilně využitelný interiér, typický pro vozy ŠKODA.

Nový charakter, nové technologie, nové jméno: Česká automobilka doplňuje nabídku vozů oblíbené kompaktní třídy o vůz ŠKODA SCALA. Zcela nový model nabízí vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti, full LED přední i zadní světlomety, velkorysou nabídku místa pro cestující i zavazadla a mnoho prvků Simply Clever. K dispozici je pět motorů, jejichž výkonové spektrum sahá od 66 kW (90 k) do 110 kW (150 k). Pětidveřový vůz s karoserií hatchback kombinuje emocionální design, vysokou funkčnost a nejmodernější možnosti konektivity. Nový vůz ŠKODA SCALA přenáší do sériově vyráběného vozu emocionální designový jazyk studie VISION RS, která vzbudila pozornost na pařížském autosalonu. Model vstoupí na trh již v první polovině roku 2019.

Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO, říká: „Novým modelem ŠKODA SCALA otevíráme novou kapitolu vozů kompaktní třídy značky ŠKODA. Jedná se o zcela nový vůz, který ve třídě kompaktních vozů stanovuje měřítka v oblasti technologií, bezpečnosti a designu. ŠKODA SCALA skvěle prezentuje atraktivnost v duchu „smart understatement“, typickou pro značku ŠKODA. Jsme přesvědčeni, že se vozu ŠKODA SCALA podaří nově vymezit kompaktní vozy značky ŠKODA.“

Společnost ŠKODA AUTO poprvé představuje nový emocionální designový jazyk vozu i jeho interiéru v sériově vyráběném modelu ŠKODA SCALA. Česká automobilka již vzbudila pozornost na pařížském autosalonu studií ŠKODA VISION RS. Novým modelem učinila česká tradiční značka velký krok i po technické stránce. Proto se název SCALA, který pochází z latiny a v překladu znamená schody nebo žebřík, k němu skvěle hodí. Vozem SCALA postoupila značka ŠKODA v oblasti vývoje vozů hned o několik příček. Vůz skvěle vystihuje soubor hodnot značky ŠKODA, který lze výstižně shrnout jako „smart understatement.“

Nové skulpturální tvary, dynamické designové prvky a ostře řezané linie dodávají vozu velice emotivní a autentický vzhled se silnou vlastní identitou. Jako první model značky ŠKODA charakterizuje nový vůz ŠKODA SCALA další vývojový stupeň designového jazyka značky ŠKODA, který bude aplikován i v budoucích vozech české automobilky. Jako první sériově vyráběný vůz ŠKODA v Evropě má nový vůz ŠKODA SCALA na pátých dveřích namísto loga nápis ŠKODA.

I přes kompaktní vnější rozměry vstupuje vůz ŠKODA SCALA do třídy kompaktních vozů s velkoryse pojatým interiérem. Délka nového kompaktního modelu činí 4 362 mm, šířka 1 793 mm a výška 1 471 mm. 2 649 mm dlouhý rozvor náprav modelu ŠKODA SCALA je jedním z parametrů přispívajících k velmi dobrým jízdním vlastnostem.

Velkorysými rozměry interiéru se vůz ŠKODA SCALA v některých parametrech blíží modelu ŠKODA OCTAVIA. Prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech činí 73 mm (stejná hodnota 73 mm platí i u vozu ŠKODA OCTAVIA), šířka ve výšce loktů na zadních sedadlech činí 1 425 mm (1 449 mm u vozu ŠKODA OCTAVIA) a prostor pro hlavu cestujících na zadních sedadlech činí 982 mm (980 mm u vozu ŠKODA OCTAVIA). Jak je pro vozy ŠKODA typické, disponuje vůz ŠKODA SCALA jedním z největších zavazadlových prostorů ve své třídě – základní objem činí 467 l. Sklopením opěradel zadních sedadel lze objem zavazadlového prostoru rozšířit až na 1 410 l.

Vůz také charakterizují moderní, na přání dostupné full LED přední světlomety a full LED zadní skupinové svítilny. Nový kompaktní vůz má jako první model značky ŠKODA dynamická zadní směrová světla. Pod zadním nárazníkem se skrývá také prvek Simply Clever, dostupný na přání: mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení, které se vyklopí po stisknutí tlačítka v zavazadlovém prostoru. Kromě toho nabízí vůz ŠKODA SCALA také typické prvky značky ŠKODA jako schránku na deštník ve dveřích řidiče (včetně deštníku) nebo škrabku na led ve víčku palivové nádrže, ale i elektricky ovládané páté dveře s funkcí Tip-To-Close, které jsou dostupné na přání.

Nová generace nejlepších online služeb a infotainment systémů ve své třídě
Moderní vzhled vozu ŠKODA SCALA doplňuje také nejnovější digitální technologie integrovaná ve voze. Flexibilně konfigurovatelný Virtuální Kokpit, který je dostupný na přání, má displej o velikosti 10,25”. Jedná se o největší displej v rámci třídy kompaktních vozů. Nejlepší hodnoty v dané třídě vozů mají i displeje infotainment systémů o velikosti až 9,2“.

Díky nové generaci mobilních online služeb ŠKODA Connect mohou cestující pomocí mobilního telefonu zamknout a odemknout vůz nebo aktualizovat software infotainment systému nebo mapy navigace „vzduchem“. Návštěva prodejce vozů není nutná. ŠKODA SCALA je prvním modelem značky ŠKODA, který je sériově vybaven připojením k internetu. Zabudovaná karta eSIM poskytuje vysokorychlostní připojení LTE. Další SIM karta nebo sdílené připojení pomocí smartphonu tak není třeba. Ve standardní výbavě bude tato karta eSIM podporovat funkce Tísňového volání a Proaktivní servisní služby.

Pět úsporných motorů, na přání nastavitelný podvozek
Vůz ŠKODA SCALA nabízí pět různých motorů, které splňují emisní normu Euro 6d TEMP. Paleta motorů zahrnuje tři benzinové a jeden naftový motor. Později v průběhu roku 2019 přibude agregát s pohonem na ekologický zemní plyn (CNG). Všechny motory mají přímé vstřikování, jsou vybaveny turbodmychadlem, Start-Stop systémem a rekuperací brzdné energie.

K přenosu hnací síly benzinového motoru 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) slouží manuální pětistupňová převodovka. Motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) je standardně vybaven manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je dostupná automatická sedmistupňová převodovka DSG. Vrcholný benzinový agregát vozu ŠKODA SCALA je čtyřválcový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k), který je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je nabízena automatická sedmistupňová převodovka DSG. Všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Čtyřválcový naftový motor 1,6 TDI o výkonu 85 kW (115 k) působí na klikový hřídel točivým momentem 250 Nm a je standardně vybaven systémem SCR se vstřikováním AdBlue a filtrem pevných částic. Také tento motor splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP. Úsporný vznětový motor je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání je k dispozici automatická sedmistupňová převodovka DSG.

Ekologickou variantou nového vozu ŠKODA SCALA je motor 1,0 G-TEC. Tento tříválcový motor pohání primárně zemní plyn (CNG), při kterém se vypouští méně emisí CO2 a NOx než při spalování konvenčních paliv. Po vyčerpání natankovaného zemního plynu může být motor poháněn i benzinem. Aktuální verze agregátu CNG má výkon 66 kW (90 k), k přenosu hnací síly výhradně slouží manuální šestistupňová převodovka.

Již standardně dodávaný podvozek dodává novému vozu ŠKODA SCALA velmi jisté a dynamické jízdní vlastnosti. Ještě více možností individualizace a sportovního charakteru umožňuje nový, na přání dostupný systém Sport Chassis Preset, který nabízí dvě různá nastavení podvozku. Podvozek, který je o 15 mm nižší, nabízí kromě režimu Normal také režim Sport s tužší charakteristikou tlumičů, které jsou elektronicky ovládané ventilem. To umožňuje sportovnější jízdu a intenzivnější kontakt s vozovkou. Řidič může přepínat obě nastavení v menu volby jízdního režimu Driving Mode Select.

Mnoho nových asistenčních systémů známých z vozů vyšších tříd
Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO, odpovědný za oblast Technického vývoje, zdůrazňuje: „Nový vůz ŠKODA SCALA je postaven na flexibilní modulární platformě MQB koncernu Volkswagen, která umožňuje nejen použití nejmodernějších součástek pro pohonné jednotky a pro podvozek, ale i přístup k mnoha novým asistenčním systémům, které jsou k dispozici poprvé nebo v rozšířené verzi a které byly doposud známy pouze z vozů vyšších tříd. Kombinace asistenčních systémů s mnoha prvky pasivní bezpečnosti posunuje bezpečnost vozu ŠKODA SCALA na velmi vysokou úroveň.“

Jedním z asistenčních systémů, které jsou ve voze ŠKODA SCALA k dispozici v rozšířené verzi, je i systém Side Assist. Tento systém, který je dostupný na přání, upozorňuje řidiče na to, když se zezadu blíží vozidla, která mají v úmyslu předjíždět nebo se již nacházejí v mrtvém úhlu. Zatímco známý systém Blind Spot Detect má dosah radaru 20 m, umí systém Side Assist zaregistrovat vozidla až do vzdálenosti 70 m a dokáže tak efektivně varovat před nebezpečím také na dálnicích a rychlostních silnicích. Součástí systému Side Assist je i systém Rear Traffic Alert. Na dlouhých cestách po dálnici až do rychlosti 210 km/h lze také využít adaptivní tempomat (ACC), který je dostupný na přání. Asistent pro jízdu v pruzích Lane Assist a Front Assist jsou již součástí standardní výbavy. Front Assist včetně funkce nouzové brzdy sleduje pomocí radaru ve městě prostor před vozidlem a pomáhá tak předcházet nehodám. Užitečným pomocníkem při parkování je na přání dostupný parkovací asistent Park Assist, který vůz ŠKODA SCALA automaticky zaparkuje do podélných nebo příčných parkovacích míst a také z nich dokáže vyjet.

Vysoká úroveň bezpečnosti bez kompromisů
Pro bezpečnou jízdu a lepší viditelnost při jízdě ve tmě a za špatného počasí nabízí model ŠKODA SCALA full LED přední světlomety a full LED zadní skupinové svítilny. O příjemné prostředí v interiéru se stará ambientní LED osvětlení.

Úroveň bezpečnosti dále zvyšují různé prvky pasivní bezpečnosti. V případě nehody chrání cestující ve voze ŠKODA SCALA až devět airbagů. Kromě dvou předních airbagů pro řidiče a spolujezdce nabízí nový kompaktní model také dva hlavové airbagy a boční airbagy vpředu. Na přání jsou dostupné také boční airbagy vzadu a kolenní airbag pod volantem. Na přání jsou dostupné také boční airbagy vpředu a hlavové airbagy a boční airbagy vzadu. Multikolizní brzda zabraňuje nekontrolovanému pohybu vozidla po srážce. Tísňové volání se aktivuje automaticky v případě aktivace airbagů nebo předpínačů bezpečnostních pásů cestujících na předních sedadlech. Mimo to ho lze kdykoliv spustit i manuálně.


Aktuální novinky

Přehled novinek