Škoda 450

Jubileum - předchůdce kabrioletu FELICIA slaví 60. narozeniny
Jubileum - předchůdce kabrioletu FELICIA slaví 60. narozeniny

Jubileum - předchůdce kabrioletu FELICIA slaví 60. narozeniny

25. 9. 2017

Model ŠKODA 450 byl přímým předchůdcem mimořádně úspěšného kabrioletu ŠKODA FELICIA. V září 1957 měl vůz s plátěnou střechou svou premiéru v Brně.

ŠKODA AUTO si připomíná jubileum významného modelu. Přesně před 60 lety, v září 1957, debutovala ŠKODA 450 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Elegantní roadster měl stahovací střechu a vyznačoval se atraktivním, sportovním designem. Model sjížděl z linky v závodě v Kvasinách a byl určen zejména pro náročně světové trhy, mimo jiné pro Německo, Velkou Británii a USA. V roce 1959 představila česká automobilka mimořádně úspěšného následníka – kabriolet ŠKODA FELICIA.

V září 1957 představila největší česká automobilka více než 1,6 milionům návštěvníkům třetího Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně mimořádnou novinku: nový roadster ŠKODA 450. Sériový model z valné části vycházel ze studie ŠKODA 440 Roadster, kterou automobilka veřejnosti představila na stejném místě o rok dříve. V říjnu 1957 vyvolala ŠKODA 450 rozruch i za hranicemi bývalého Československa. Při svém debutu na autosalonu v Londýně stál roadster v záři reflektorů spolu s úřadující Miss USA Charlotte Sheffield (1936 – 2016). Vůz ŠKODA 450 společně s královnou krásy na scénu přivedl známý fotograf Vilém Heckel. Tato série fotografii dodnes patří do zlatého fondu československé reklamní fotografie.

ŠKODA 450 byla vrcholným provedením modelové řady 440-445-450. Označení modelu bylo odvozeno od počtu válců a výkonu motoru 50 k (36,8 kW). Podélně uložený čtyřválcový motor poháněl zadní kola. Díky inovativnímu konceptu podvozku s nezávislým zavěšením kol cestující oceňovali suverénní jízdní vlastnosti roadsteru i na špatných cestách. K velké oblibě tohoto vozu s konfigurací sedadel 2+2 přispěl vedle atraktivního designu i prostorný interiér a praktická skládací střecha. Řidič a spolujezdec seděli na jednodílné lavici. Dělená sklopná opěradla umožnovala pohodlné nastupování na obě zadní sedadla.

S pohotovostní hmotností 930 kilogramů dosahuje 4,07 metru dlouhá, 1,60 metru široká a 1,38 metru vysoká ŠKODA 450 maximální rychlosti 128 km/h. Čtyřválec o objemu 1.089 kubických centimetrů disponoval dvěma karburátory a spokojil se s průměrně devíti litry benzinu na 100 kilometrů jízdy. Jednotlivé rychlosti čtyřstupňové převodovky řadili řidiči a řidičky pomocí páky na sloupku řízení.

Do konce roku 1957 vzniklo v závodě v Kvasinách prvních deset předsériových vozů typu ŠKODA 450, sériová výroba byla zahájena v létě 1958. Do ukončení výroby vzniklo celkem 1 010 kusů tohoto roadsteru. Zhruba dvě třetiny všech vyrobených vozů typu ŠKODA 450 byly dodány zahraničním zákazníkům. Za zmínku určitě stojí, že ŠKODA vyvezla 408 vozů tohoto typu do USA – což v této době pro výrobek ze země tehdejšího východního bloku představovalo jedinečný úspěch.

V Československu zahájila ŠKODA 450 novou éru na automobilovém trhu. Byla jedním z prvních modelů, který si mohli zákazníci koupit na volném trhu, aniž by museli čekat na nákupní poukaz, jak to bylo obvyklé v mnoha předcházejících letech. Cena vozu ŠKODA 450 tehdy činila 42 000 korun. Tím byl roadster výrazně levnější než konkurenční modely, které byly rovněž k dostání bez poukazu: za GAZ 21 museli zákazníci zaplatit 55 000 korun, Tatra 603 stála dokonce 98 000 korun. ŠKODA 450 byla kromě toho v přímém srovnání i praktičtější.

Od počátku roku 1959 sjížděl v Kvasinách z linky následník modelu 450 - ŠKODA FELICIA. Nový model postupně profitoval z několika technických zlepšení. ŠKODA například nahradila příčnou listovou pružinu na přední nápravě dvojicí vinutých pružin. Další změny byly nově tvarovaná palubní deska a sportovněji pojatá řadicí páka na středovém tunelu. Pozornost přitahovala i tehdy moderní „křídélka“ na zadních blatnících. Do roku 1964 vyrobila ŠKODA celkem 14 863 vozů řady FELICIA. Patřila mezi ně i verze otevřeného sportovního vozu FELICIA SUPER, dodávaná volitelně se skládací plátěnou střechou nebo pevnou střechou Hardtop a určená převážně pro export. Se svou kombinací nadčasového elegantního designu a robustní spolehlivé techniky je FELICIA do dnešních dnů jednou z nejvýznamnějších ikon v historii značky ŠKODA. Tento model patří k nejžádanějším veteránům české poválečné historie.

Aktuální novinky

Přehled novinek